Tudástár


Szervóolaj csere

A szervó-rásegítő rendszerek rendszerint akkor kerülnek a figyelem középpontjába, ha már ömlik belőlük az olaj. Pedig rendszeres karbantartással meghosszabbítható az élettartamuk, illetve időzíthető a felújítás. Az elhanyagolás elsődleges oka, hogy a gyártói javaslatok szerint az ellenőrzést, az olajcserét csak magasabb futásteljesítményt elérve kell megejteni, tehát amikor a tulajdonosok már nem viszik márkaszervizbe az autót, illetve mikor hanyagolják az időszakos szervizek megejtését.


Nem jelent nagy költséget az ellenőrzés. A kocsiban lévő szervóolaj állapotából következtetni lehet a rendszer állapotára. A teljesen friss olaj piros színű. Egy hibátlan rendszerben ezt a színt őrzi az olaj közel a csereperiódus végéig. A baj az, ha megszürkül. Ez fémrészecskék jelenlétét jelenti az olajban, ami pedig kopásra utal. A szervóolaj ellenőrzéséhez le kell szedni a tartály kupakját. Ebben típustól függően már van egy szintmérő, amelyre ragad fel olaj. Persze ez kevés a mintához, de kiemelhető a beöntőszűrő. Mivel a szervóolaj a motor üzeme során folyamatosan kering, a szűrőn lerakódnak a szennyeződések. Amennyiben szürke lerakódás borítja a szűrőt, az azt jelenti, hogy már kopnak az alkatrészek. A rendszer olajtalanítása után feltölthető friss olajjal.


Ezt követően érdemes pár ezer kilométer után újra ellenőrizni az olaj állapotát. Ha ismét szürkül, illetve a szűrőn is van jócskán lerakódás, akkor jósolható a szükségessé váló rendszer-felújítás. Ha viszont piros maradt az olaj, akkor üzembiztos a rendszer.

forrás: www.carstyling.hu 

Hűtőfolyadék csere

Valóban fontos dologról van szó, ezért megemlítendők a következmények is amennyiben elhanyagoljuk. 

Ha a motorban, a bonyolult csatornákban keringő hűtőközeg megfagy, akkor a térfogatát megnövelő, szilárddá váló folyadék egyszerűen szétrepesztheti a motorblokkot és alsó hangon is százezres károkat okozhat. A motorblokk öntvényeket ellátják úgynevezett fagydugóval, amely ilyen helyzetben működésbe lép és ezáltal nem megy tönkre a drága fődarab. Ennek ellenére mégis inkább a katasztrófa megelőzésére biztatunk mindenkit, költségvonzata pedig a legrosszabb esetben is csupán a töredéke egy blokkcserés motorfelújításnak.

A legcélszerűbb persze, ha ősszel általános átvizsgálásra szervizbe visszük az autót, mindent átnézetünk és amit szükséges, azt cseréltetünk.

 
Célszerű, hogy minimum mínusz 23-25 fok körüli legyen a mért érték, de ez alatt a szint alatt töltsünk utána fagyálló koncentrátumot, mert a koncentráció töménységével arányosan a fagypont is lefelé megy a negatív skálán. Érdemes tudni, hogy fagyálló hűtőfolyadék a mért hőmérsékleten még nem fagy jéggé, hanem kásás, leginkább a vizes hóra emlékeztető masszává áll össze, így a motorblokkot nem repeszti szét. Viszont nem is szivattyúzható, így a hűtési feladatát nem tudja ellátni. Ha így járatjuk a motort, akkor annak túlmelegedése fog komoly károkat okozni. A fagyásponttól függetlenül a hűtőfolyadék cserére szorul, ez általában 2-3 évente esedékes. Ennyi idő alatt ugyanis kémiailag átalakul a folyadék, és komoly korróziós veszélyt jelent a fém alkatrészekre. Bizonyos alumíniumötvözetek különösen érzékenyek az elöregedő hűtőfolyadékra.

forrás: www.autonavigator.hu

Vezérműszíj csere

VERÉRMŰSZÍJ CSERE, VEZÉRMŰSZÍJ, VEZÉRMŰSZÍJ KÉSZLET Mi a vezérműszíj, miért is kell az autóba?A főtengely által hajtott vezérműszíj hajtja a vezérműtengelyt, amely a szelepek nyitását és zárását vezérli, ezzel pedig lehetővé teszi a motor működését. Elsősorban a főtengelyt és a vezérműtengelyt köti össze, de a dízel motoroknál a befecskendezőszivattyút is a vezérműszíj hajtja. A vezérműszíj megfeszítésére szolgál a feszítőgörgő és sok esetben egy vagy több vezetőgörgő is része a vezérlésnek. A mai korszerű motoroknál, szinte mindig a vezérműszíj hajtja a vízpumpát is. A vezérműszíj egy fejlett technológiájú kompozit, üvegszálból és kevlárból készül, külsejét vászonburkolat fedi. Magas hőállóságán kívül a vezérműszíj kidolgozása révén lehetővé teszi a nyomaték illetve a befecskendezési nyomaték okozta rezgések elnyelését. A speciális kezelések révén a kopás hatásai korlátozhatók és a szíj ellenálló az olyan agresszív szennyeződésekkel szemben is, mint az olaj, üzemanyag vagy hűtőfolyadék kilökődés.


Miért kell vezérműszíjat cserélni?A vezérműszíj elhasználódása a gépjármű üzemzavarához vezet, mely akár a motor sérülését is okozhatja. Kicserélni azért kell, mert az anyaga elfárad és elszakadhat. Szakadásnál nagyon komoly anyagi károk keletkeznek az autó motorjában. Dugattyú törés, szelep törés, szelep görbülés, hengerfej sérülés, extrém esetben akár motorblokk törés is lehet. Ennek javítása többszörösen is túlszárnyalja egy teljes vezérléscsere összegét. (vezérműszíj, feszítőgörgő, vezetőgörgő, vízpumpa) Az autó szervízkönyvének a cserére vonatkozó ajánlásait tehát feltétlenül be kell tartani! Mindig érdemes tájékozódni a szervízkönyvből, mert minden autónál más-más kilométer megtétele után szükséges kicserélni a vezérműszíjat és a hozzá tartozó alkatrészeket.


Kell-e vezérműszíjat cserélni 5 év után?Az előbbi kérdést, rengetegen felteszik nekünk, így szeretnék most erre itt válaszolni. Én tudom, hogy sokan szemrevételezéssel ellenőrzik a vezérműszíj és a görgők állapotát, de megítélésem szerint ez nem elegendő. Hisz egy autóval akár megyünk akár nem, az alkatrészei ugyan úgy öregednek. Az olyan alkatrészeknél mit a vezérműszíj, az öregedést nem lehet így észrevenni. Természetesen, ha használjuk az autót, akkor már sokkal jobban látszódik a vezérműszíj elhasználódása. Apró repedések vehetők észre a vezérműszíjon, a fogak is kopottabbak, ilyenkor a csere teljesen egyértelmű. Mindamellett én saját lelkem megnyugtatására 5-6 év után javaslom a vezérműszíj cseréjét, még akkor is ha az autóval ez idő alatt csak pár tízezer kilométer mentek összesen.


Vezérműszíj cseréje esetén, szükséges a görgők és a vízpumpa cseréje is?Vezérműszíj cseréjekor a gyárak 90%-a a vezető- és feszítőgörgő cseréjét is előírja. Ez drágítja a csereköltséget, különösen a 16 szelepes és a V-motoroknál, amelyekben a szíj hosszú és bonyolult pályán, több görgő által terelve mozog. A görgőcsere elmulasztása enyhébb esetben csak a motor zajszintjének növekedésével jár, a kopott csapágy zúg - nehéz a hangot azonosítani, ugyanis generátorcsapágy és a vízpumpacsapágy is hasonlóan zúg - továbbá a hang folyamatosan erősödik, nem váratlanul szólal meg, így a használó füle hozzászokik a zajhoz. Egy komolyabban kopott görgő azonban megragadhat, a beállt görgő pedig intenzíven koptatja a szíjat. A megragadt görgő okozza a vezérműszíj szakadások legtöbbjét, a másik ok természetesen ha nem megfelelően van megfeszítve a vezérműszíj. Több autótípusnál a vízpumpát is a vezérműszíj hajtja. Érdemes - állapottól függetlenül - a vízpumpát is kicserélni, ugyanis a csapágyhibás, öreg, váratlanul beálló vízpumpa elszakíthatja a vezérműszíjat. A réginél feszesebb új szíj egy-két hét használat alatt tönkreteheti az öreg vízpumpát. Én mindenkinek azt javaslom, ha a vízpumpa része a vezérlésnek, vagyis a vízpumpát maga a vezérműszíj hajtja, akkor erősen ajánlom, hogy cserélje ki a vezérműszíjjal együtt. Tudom, hogy nem törvényszerű a vízpumpa meghibásodásai ilyenkor, de a tapasztalat azt mondja, hogy legtöbbször ez megtörténik kevés kilométer megtétele után.

forrás: www.fékmester.hu

Váltóolaj csere

A váltónak ugyanolyan fontos a megfelelő kenést biztosító olaj, mint a motornak, mivel azonban ezt a területet ritkábban kell piszkálni, sokan elfeledkeznek róla. Ha megkérdeznénk az autótulajdonosokat, valószínűleg sokan válaszolnának úgy, hogy még soha nem cseréltettek ilyet.


Gyártónként és típusonként különbözik az előírt váltóolaj-csereperiódus, erről a kezelési útmutató vagy a márkaszervizek adnak tájékoztatást.


Jellemzően 50-80 ezer kilométerenként vagy négyévente kell váltóolajat cserélni, de vannak kifejezetten kevés karbantartást igénylő, 100 ezer kilométer feletti csereperiódussal készülő modellek, sőt olyanok is, amelyeknél cserét nem, csak ellenőrzést írnak elő. A rossz minőségű, elhasznált olaj jelentősen csökkenti a váltó élettartamát, nem érdemes sokáig halogatni a cserét.

forrás: www.origo.hu 

Fékolaj csere

A fékfolyadék állapotát a nedves forráspont jellemzi. Ha a megengedett legkisebb hőmérséklet alatt kezd forrni a folyadék, az már a biztonságos fékezést veszélyezteti.


Átlagos használat esetén még normálisan működik a fék, de pl. tartós lejtmenetben, vagy intenzív fékezéskor (ilyenkor van a legnagyobb szükség a fékhatásra) felforr a vizes folyadék.


Ha a fékfolyadék víztartalma eléri a két százalékot, fokozottan hajlamos a gőzképződésre, és mivel a gőz összenyomható, meleg féknél a padlóra koppanhat a pedál, érdemi lassulás nélkül.

 
A magas víztartalmú fékfolyadék nem csak működészavart okoz, hanem a fékszerkezet anyagait is roncsolja. Korrodálja az alkatrészeket, elsősorban a főfék-, és a kerékfék munkahengereket, ami egyenlőtlen fékhatást okoz. Igaz, hogy a korszerű fékfolyadékok tartalmaznak korrózió gátló adalékokat, ám ezek a növekvő víztartalommal, idővel hatásukat vesztik. 
Ezért javasolt a 2 évenkénti csere.


A fékfolyadék tartályba szennyező anyagok is kerülhetnek, amelyek a gumielemeket tönkreteszik.


A megfelelő állapotú fékfolyadék áttetsző, világos sárga színű. Amennyiben a színváltozás jelentős,az mindenképpen szennyeződésre utal és haladéktalan fékfolyadék cserét tesz szükségessé!

forrás: www.q-service.hu